söndag 9 januari 2011

Favvo i repris

för någon dag sen var vi hos svärföräldrarna på kalkonmiddag =) jätte gott!!

vi stod för efterrätten så nu ni har jag oxå smakad snickerskladdkakan.. himmels god!
Receptet om nån är sugen!

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 förpackning Center (två tar jag blir göttigare)

Topping
200 g mörk choklad (jag tar vanlig ljuschoklad)
2 dl jordnötter (nä lite mer kanske 3dl)

1. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
2. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lite lätt. Blanda mjöl och kakao i äggsmeten och ha sedan i det smälta smöret.
3. Häll smeten i formen. Tryck ner Center i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter i 200 grader.
4. Låt svalna och lossa sedan formens kant. Smält chokladen till toppingen och rör ner nötterna. Bred blandningen över kakan och låt svalna i kylen
Ska kakan ätas av vuxna blanda gärna i en skvätt Baileys i grädden det blir mumma!

igår var vi hos Fam. E och fikade å tösarna busade av sig. De har blivit så stora lilla E å L och givetvis mina tösabitar med =/ känns ju som nyss vi var å hälsade på i lägenheten när lilla E hade kommit till världen.

Tack för pratstunden du finaste F!

2 kommentarer:

  1. Ojoj, den ser ju faaaaarligt god ut.... :)

    SvaraRadera
  2. ja det är bara förnamnet =) å nu kan jag tyvärr inte bjuda dig på den ju ;) men vi får väl ta en bit när vi är imål! Kram

    SvaraRadera