lördag 7 april 2012

Storbak på g!

 jag undrar allt vad detta kommer bli.. jag bakade denna iallafall =)

Nigellas (Emmss) Guinness chokladkaka

250 g smör
2,5 dl Guinness öl/Stout
200 g mörk muscovadosocker (Nigella använder endast vanligt socker å jag med)
200 g vanligt socker
75 g kakaopulver
2 ägg
150 g creme fraiche
275 g vetemjöl
2,5 tsk matsoda
1 krm salt
1 tsk vaniljextrakt eller pulver

Lägg ugnen på 180 grader och smöra en 20 cm springform
Lägg smör och öl i en kastrull, värm under omrörning så att smöret smälter

Lägg i socker, salt och siktat kakaopulver, rör om

Vispa ägg och creme fraiche lätt, häll i kastrullen, rör om

Blanda vetemjöl och soda, häll i kastrullen, rör om

Häll smeten i formen och grädda i ca 45-60 min

Grädda inte för länge, annars blir kakan torr (hade min ca 45 min)

Låt kakan svalna övernatten, följande dag kan du skära upp den, fylla och dekorera

Tips: Du kan också endast smeta fyllningen direkt på kakan (som jag gjort, då behöver du endast ca hälften av fyllningen) du behöver alltså inte skära den i tre delar och fylla den inifrån.


Fyllning och glasyr

400 g färskost

4 dl vispgrädde

1,5-2 dl florsocker

1 tsk vaniljpulver

Vispa 2 dl grädde till en relativt hård gräddskum, smaksätt med ca 1 msk florsocker, lägg åt sidan

Vispa färskost och florsocker till en glansig smet, tillsätt resterande grädden och vispa tills du har en relativt hård fyllning

Fyll kakans våningar med 3/4 av fyllningen

Blanda den resterande fyllningen med grädden du lagt åt sidan

Spackla hela kakan med ett lager. Lägg kakan i kylskåpet för ca 30 min (detta gör att följande lager blir slätare och finare)

Spackla sedan den resterande glasyren, dekorera på valfritt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar